viernes, 25 de agosto de 2017
CORSARIS, CACICS I ALTRES AMICS
He
llegit el llibre “La burgesia mercantil de Reus ennoblida durant el
segle XVIII”, una obra d’en Salvador-J. Rovira i Gómez, editada
l’any 1994 per la Diputació de Tarragona. El títol ja es prou
explícit i, el contingut, ben documentat com és norma en l’autor,
explica com es van desenvolupar diverses nissagues reusenques
dedicades a un ampli ventall comercial, com s’enriquiren i de la
forma que van adquirir caire nobiliari.
Un
dels capítols que m’ha cridat l’atenció és el dedicat a la
constitució d’una societat mercantil, formada per alguns dels més
grans prohoms d’aleshores, una associació que tenia com a
finalitat finançar la construcció d’una balandra per dedicar-la a
activitats corsàries a la Mediterrània. Pel que explica l’autor,
a finals de l’any 1779 es tractava d’aprofitar la declaració de
guerra a la Gran Bretanya per part del rei d’Espanya Carles III,
per tal d’abordar i saquejar amb l’aquiescència del monarca
qualsevol tipus de vaixell que portés la bandera britànica.
La
balandra fou batejada amb el descriptiu nom de: Mare de Déu de la
Misericòrdia, la patrona de Reus de qui d’alguna forma s’esperava
que protegís la nau i l’activitat que els seus tripulants duien a
terme. En definitiva, les accions de la balandra i els corsaris
reusencs eren del tot conegudes, legals i fins i tot envejades per la
societat d’aquell temps.
Cam
ja és prou sabut, els corsaris, a diferència dels pirates, només
atacaven naus de països enemics i ho feien emparats per una patent
de cors que els havia concedit un govern amb el qual compartien els
guanys. Com es pot endevinar, les persones que encapçalaven
activitats corsàries podien guanyar molts diners, amb el valor
afegit que significava tenir relació amb la reialesa, cosa que els
feia guanyar un gran prestigi social.
Les
activitats corsàries es mantingueren a la Mediterrània fins l’any
1856, quan entrà en vigor el Tractat de París que les abolia.
A
hores d’ara, veure la relació que la reialesa i el govern tenien
amb els corsaris ens pot semblar insòlita, de la mateixa forma que
trobem fora de lloc l’esclavisme que per aquell temps també
significava un gran negoci. Això i altres activitats que podem
considerar il·legítimes eren legals, per molt que ara ens
sorprengui.
A
partir de la Restauració monàrquica protagonitzada per Cánovas del
Castillo, quan el govern d’Espanya es repartia per torns entre els
dos partits hegemònics, es generaren uns seguit d’activitats que
avui qualificaríem de corruptes, i la major part d’accions
econòmiques i delictives que es duien a terme en àmbits
territorials concrets comptaven amb la protecció de diversos
estaments. La podridura arribava a tots els nivells, fins al punt que
algunes de les partides de lladres que abundaven per les nostres
comarques tenien la protecció de les autoritats per exercir la seva
lucrativa tasca. A més, a cada zona hi havia una persona que tenia
molt de poder, un cacic que feia i desfeia al seu antull.
La
bona relació establerta entre cacics, empresaris i autoritats era
tal que exercien un ple domini sobre el territori i les persones del
seu entorn, alhora que controlaven el sistema comercial i el
productiu. Una de les activitats que dominaven era la producció de
carbó, la recol·lecció de llenya i el comerç de la fusta, unes
mercaderies que en aquell moment significaven l’energia necessària
per a forns, bòviles i altres elements que necessitaven material de
combustió pel seu funcionament. Per dir-ho de forma prou directa: ja
s’especulava amb l’energia.
No
cal dir que aquella aliança obtenia grans beneficis, uns guanys que
anaven a parar a les butxaques de les elits, de la mateixa forma que
es perjudicava la resta de la població, del tot majoritària
Més
de cent anys després, al començament del segle XXI voldríem pensar
que els delinqüents i els cercles econòmics que exerceixen
activitats il·legítimes no tenen relacions estranyes amb les
institucions. També voldríem creure que les empreses productores
d’energia no especulen amb els preus ni obtenen guanys a partir de
l’aplicació de lleis que perjudiquen els ciutadans i un tan ampli
com divers teixit empresarial de caire modest. Necessitem pensar que
la llei és igual per a tots els ciutadans i que ningú no obté
beneficis de la seva relació amb els poders establerts. Sí, ho
voldríem, però ens resulta difícil fer-ho a partir de la realitat
que ens domina.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario