lunes, 29 de junio de 2015
PARE TIMBALER, FILL TABALER
Els
refranys són conjunts de paraules d’origen antic, transmesos per
tradició oral, unes oracions que expressen idees i conclusions, amb
una mena d’ensenyament final que tot sovint resulta alliçonador.
N’hi ha que exposen normes de conducta i altres que estan
relacionats amb el temps meteorològic, les feines, les fetes i un
ampli ventall de circumstàncies. La seva utilització, normalment en
forma de rima, de vegades estalvia una més àmplia exposició
argumental, i la majoria tenen plena vigència, malgrat que cada cop
s’utilitzen menys per una simple qüestió de desconeixement.
El
tema dels refranys, un en concret: Pare tabaler, fill timbaler, m’ha
vingut al cap a rel de l’assassinat de nou persones comès pel jove
Dylann Roof a l’església de Charleston, a partir del moment que
s’ha sabut que el noi tenia afecció a les armes de foc, igual que
el seu pare.
En
temps pretèrits i quan la societat estava estructurada de forma tant
estricta que gairebé forçava a que els fills tinguessin el mateix
ofici que els pares, el refrany abans descrit era prou significat.
Actualment podríem associar-lo, més que als oficis, a les aficions
com: conduir motocicletes, jugar amb enginys electrònics, anar a
buscar bolets, llegir llibres i altres que els fills prenen com
exemple dels seus progenitors. I vet ací que aquest Dylann Roof
sembla que hagi heretat de son pare les ganes de tenir armes i,
alhora, l’odi cap a la comunitat negra.
El
rerefons dels crims, comesos a la Església Episcopal Metodista
Africana Emanuel, és clarament racista, ja que totes les víctimes
eren de pell negra, entre altres el reverend Clementa Pinckney,
pastor de l'església que alhora exercia de senador demòcrata al
Legislatiu de Carolina del Sud. Per a més taca d’oli, l’església
on tingueren lloc els fets és carregada de simbolisme, ja que fou
enlairada en el temps de l’esclavitud per afavorir la plena
integració dels antics esclaus afroamericans a la societat fins
aleshores dominada pels homes de pell blanca.
Ara
per ara, que entre la societat dels Estats Units d’Amèrica hi hagi
lloc legal per a les persones que manifesten el seu odi cap a altres
persones que tenen un color de pell diferent al seu resulta difícil
d’entendre, però no és altra cosa que el resultat d’una
conducta que té continuïtat en alguns estats des del final de la
Guerra de Successió esdevinguda entre els anys 1861 i 1865. I, el
més greu de tot, és que Dylann Roof no és sol. Efectivament, no
caldria fer cap al tenebrós Ku Klux Klan per trobar dèries
racistes, ja que són moltes les persones que, aixoplugades amb la
bandera de la derrotada Confederació, mostren unes formes que
haurien de ser considerades il·legals, quan no directament
criminals. Malauradament, la bandera de la confederació oneja
permissivament en espais emblemàtics de diverses ciutats d’alguns
estats del sud, les mateixes que tenen i mantenen monuments a
persones que es distingiren en vida per la seva lluita contra la
igualtat entre tots els ciutadans, independentment de quin sigui el
color de la seva pell. Així les coses, no se’ns ha de fer estrany
que, de lluny a lluny, aquestes actituds es transformin en violència,
i més quan les autoritats mantenen una tolerància espaordidora de
cara a símbols i actutuds.
Aquests
esdeveniments que sembla que només puguin passar a països prou
allunyats geogràficament del nostre, tenen la seva correspondència
aquí, on encara hi ha una alta permissivitat quan es mostren
banderes del període previ a la proclamació de l’actual
Constitució, o quan algunes ciutats mantenen monuments al feixisme i
carrers i places dedicades a personatges d’infausta memòria per a
la democràcia i les llibertats. I, tant si ho volem recordar com
sinó, algunes de les persones relacionades amb els símbols d’altres
temps són les que han protagonitzat capítols violents que ens
haurien de fer avergonyir com a país.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario