jueves, 27 de agosto de 2015
AFERS MORTÍFERS
Aviat
farà deu anys del huracà Katrina, un cicló tropical que entre els
dies 23 i 30 d'agost de 2005 es convertí en un dels més mortífers
de la història, amb més de 1.800 víctimes confirmades, unes 700
persones desaparegudes i uns danys materials calculats en uns 85,000
milions de dòlars. Aquest huracà, que el dia 28 d'agost assolí la
categoria 5 d'intensitat en l'escala Saffir-Simpson, fou especialment
perniciós per les seves característiques, malgrat que en paral·lel
hi hagueren un seguit de circumstàncies que ajudaren a engrandir les
pèrdues humanes i materials. Efectivament, la fallida dels dics de
contenció, construïts pel cos d'Enginyers de l'Armada, i la
deficient resposta a la crisi protagonitzada pels governs estatal,
federals i locals no ajudaren a apaivagar els efectes del cicló. A
més, la falta d'un transport públic eficient, que amb l'ajut de
trens i autobusos ajudés a evacuar les persones que estaven a
l'abast del Katrina, influí de forma notable en l'increment del
nombre de víctimes i desapareguts. Es aquest apartat, s'ha de
recordar que la crisi havia obligat moltes famílies a desprendre's
dels seus vehicles a motor, una decisió que els deixava en mans
d'unes companyies de transport sempre pendents dels resultats
econòmics. I ja no cal ni fer esment del particular sistema sanitari
que impera als Estats Units. A hores d'ara, les seqüeles del Katrina
es noten encara en una bona part dels territoris urbans afectats i el
medi natural, però encara més entre la major part de persones que
no s'han pogut refer d'aquell mal tràngol.
Aquí
a Espanya no patim huracans, malgrat que la particular crisi que es
va muntar a partir de les males gestions financeres també ens ha
portat canvis profunds que ens afecten de valent. La crisi, que des
dels alts llocs de decisió s'ha volgut plantejar com global, no ha
estat altra cosa que una brillant operació especulativa d'unes
classes dominats que, alhora que buidaven les arques públiques i
algunes empreses privades, socialitzaven les pèrdues i els deutes. I
això ho hem pagat, ho paguem i ho pagarem, i ben car! D'una banda,
l'anomenada societat del benestar –basada en els bons serveis
sanitaris, educatius i de previsió social que es projectava des de
l'Estat i algunes autonomies– han entrat en crisi, en tant que es
promouen alternatives de caire privat, molt més cares pels usuaris.
Aquest fet provoca que només les classes benestants tinguin accés a
l'ensenyament i a un sistema sanitari qualificats, alhora que aboca
una àmplia base social a una depauperació que arribarà al seu punt
de no retorn en el darrer tram de la seva existència, quan
difícilment percebran diners a partir de la seva jubilació.
A
Espanya, aquesta forma de fer les coses –que es vol guarnir amb el
qualificatiu de lliberal–, també es nota en la construcció de
infraestructures. A partir de decisions més polítiques que
tècniques s'afavoreixen les gran inversions, com la construcció
d'una faraònica xarxa de ferrocarrils d'alta velocitat, aeroports
gegantins o autovies que tenen com a particularitat la seva
confluència a la capital de l'Estat, un fet que va en detriment
d'altres sistemes de transport més populars, com la xarxa de
rodalies ferroviària, els aeroports que han quedat supeditats al
centralista aeroport de Barajas, les autopistes de pagament o les
carreteres que pateixen greus problemes de conservació.
On
també es nota l'acció de govern és a la cultura, la qual es vol
presentar a la societat com una qüestió del tot prescindible. La
cultura, que engloba diverses arts: teatre, música, literatura, la
pintura, el cinema, l'escultura i altres aspectes creatius, són
elements que ajuden a formar les persones dintre d'uns valors que
amplien el nostre pensament. Curiosament i per contra, es continua
afavorint xerinoles populars i altres expressions amb baix nivell
artístic i cultural, principalment emeses per cadenes de televisió
especialitzades, suposo que amb la intenció d'entretenir una
societat a la qual es vol abstreure de les principals qüestions que
l'afecten. Per a més taca d'oli, tots aquests moviments són
silenciats per uns mitjans de comunicació sotmesos als poders
econòmics, sense que la majoria social en tingui la més mínima
percepció.
Tot
plegat és mortífer per les persones, que a partir dels canvis que
se'ns imposen ens trobem amb l'afebliment dels serveis socials més
bàsics i la desaparició de la cultura, cosa que ens portarà a una
existència precària faltada de contingut econòmic, il·lustració
i, en conseqüència, progrés.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario