viernes, 1 de marzo de 2013

LA SETMANA SANTA



LA SETMANA SANTA



En els darrers anys, la Setmana Santa ha esdevingut un temps propi de vacances i de desplaçaments, de vistoses processons i de discretes vetlles, de mostres de profunda religiositat d’una part de la societat que tenen el seu contrapunt en altres persones gens interessades pel tema, en una barreja que forma part de la identitat que hem forjat al llarg dels darrers dos mil anys.

El dimecres de Cendra és la data d’inici de la Quaresma cristiana, el període de quaranta dies d'abans de Pasqua de Resurrecció que esdevé un temps de preparació per a la Setmana Santa. Tal com disposà l’Església catòlica a partir del Concili de Nicea de l’any 325, el dia de Pasqua Florida ha de coincidir amb el primer diumenge després del pleniluni que tingui lloc a partir del dia 20 de març, i és aquest fet el que marca la mobilitat d’aquest temps litúrgic en el calendari, que es mou entre el 22 de març i el 25 d’abril.

Les celebracions de la Setmana Santa cristiana comencen el Diumenge de Rams, en el qual es commemora l’entrada de Jesús a Jerusalem. Aquest dia hi ha la benedicció dels rams de llorer i d’olivera, i també de palmons, que més tard es col·locaran als balcons de les cases per tal de protegir-les de mals averanys. Aquest diumenge és de bon record per a la canalla, en els pobles en els quals es conserva el costum de beneir els rams carregats de llaminadures.

Durant els primers dies de la Setmana Santa -dilluns o dimarts- encara es celebra en algun poble el salpàs, també conegut com el salious o la solispassa. El capellà del lloc -acompanyat per escolans i per la mainada local- passa casa per casa i les beneeix amb un grapat de sal mullada, que encasta a les portes per tal de protegir les llars de tota mena de mals esperits. De pas, recull els obsequis que li fan: els tradicionals ous i els diners que demana la quitxalla en el cant del dia. El detall d’assenyalar les cases recorda el manament de Déu a Moisès, quan li ordenà que marqués les cases dels jueus per protegir-los de les accions que havia d’emprendre contra Egipte.

Dijous i Divendres sant són dies de recolliment, oficis, vetllatori del Santíssim, processons i oracions; també de silenci, ja que fins i tot les campanes emmudeixen per deixar pas a matraques i carraus. Dijous Sant commemora el darrer sopar de Jesús amb els seus deixebles, abans de ser traït, condemnat i crucificat, en tant que Divendres Sant recorda la mort de Jesús a la creu.

Dissabte continua la vetlla del Santíssim, fins que en acabar el dia es commemora la nit Santa de la Resurrecció del Senyor.

La Setmana Santa té el seu esclat festiu el diumenge de Resurrecció, amb actes que confereixen a aquesta festa el màxim rang en la litúrgia cristiana.

La Pasqua Florida té uns orígens pagans força primitius, quan hom celebrava l’inici d’un nou cicle natural en coincidència amb l’arribada de la primavera. Igualment, els hebreus commemoraven pel aquest dia la seva redempció, i era per això que el seu calendari s’iniciava aquesta diada. Efectivament, els jueus commemoraven el seu alliberament d’Egipte i ho celebraven el quinzè dia del mes de Nissan, amb la primera lluna plena de primavera. De fet, havien escollit aquesta data per motius pràctics, ja que, en tractar-se de pobles pastors, aprofitaven la lluna plena per desplaçar-se millor fins Jerusalem.

A la conca mediterrània també es festejava per aquestes dates l’inici del nou període agrari, i els grecs i els romans  feien ofrenes a les seves deïtats.

La tradició de la diada a casa nostra s’origina quan els cristians més antics fan de la Pasqua la “festa de les festes”, per celebrar la resurrecció del fill de Déu, el redemptor dels mortals.

La festa de la Pasqua Florida està associada amb la mona, quan els padrins regalen als fillols un pastís que es consumirà preferentment dilluns de Pasqua. La mona, gran protagonista de la festa, també ha evolucionat al llarg del temps, tot i que en la seva composició manté els dos ingredients fonamentals de sempre: la pasta de farina i els ous, per bé que en els darrers anys ha incorporat altres elements més saborosos i vistosos. Les primeres mones de què es té constància es feien a Israel amb farina sense llevat, i les guarnien amb ous i fruites. El cristianisme inicial associava els ous amb el sepulcre de Jesucrist, tancat exteriorment però farcit de vida a l’interior.

Els grecs i els romans van continuar la tradició de la mona, i els musulmans van fer substancioses aportacions culinàries a la seva elaboració, gràcies a la seva experiència en rebosteria.

Dilluns de Pasqua és el dia senyalat per menjar-se la mona, quan els amics i els familiars es reuneixen per passar un bon dia plegats. S’ha de viure!



Josep Gironès
Escriptor

No hay comentarios: